FANDOM

Yhteisöwiki (від фін. ytheisöспівтовариство) — офіційна центральна вікі фінського порталу.

Опис Редагувати

Yhteisö1.png

Головна сторінка

Як і інші центральні вікі, Yhteisöwiki містить у собі не тематичні статті, а довідки і керівництва, що розповідають користувачам Фендом про те, що таке Фендом і вікі-проекти. На проекті використовуються стандартний для всіх центральних вікісайтів логотип і фон. Заголовна сторінка починається з короткого привітання, але майже всі її інший простір займає список нових записів у блоге, які розділені по декількох категоріях. Поруч також присутні посилання на ключові довідкові сторінки, в нижній частині головної розташовані посилання на мікроблог фінської порталу в Twitter (який малоактивний і оновлюється рідко), спільнота англійської порталу в Google+, а також неробоча посилання на якесь співтовариство в Facebook.

Активність фінської центральної вікі досить низька, і спільнота у неї невелика — за цієї причини жодних заходів або конкурсів на сайті не проводиться. Проект курується помічниками Фендом Elseweyr і CAJH, саме вони є основними користувачами Yhteisöwiki, час від часу пишуть статті та блоги. На сайті є понад 100 статей, серед них:

  • Довідкові статті, керівництва;
  • Переклади правил і статей про політику Фендом;
  • Правила самої Yhteisöwiki;
  • Статті про вікі-проекти;
  • Сторінки запитів;
  • Записи в блозі (які на цій, як і на всіх інших центральних вікі, вважаються за статті).

Довідки, керівництва і правила Фендом Редагувати

Yhteisö2.png

Приклад довідкової сторінки

Сторінки довідок на Yhteisöwiki належать до простору імен Ohje. У більшості своїй вони є повними перекладами з англійської Community Central. Практично всі вони повні[1], або, принаймні, містять стільки ж інформації, скільки і англомовні аналоги. Тим не менш, на даний момент на проекті опубліковані ще не всі довідкові статті, тому в статтях Ohje є і червоні посилання. Центральної сторінкою довідок є Ohje:Sisällöt — аналог російськомовної Довідка:Зміст[2].

Крім довідок, на проект також повністю переведені з англійської опису правил Фендом.

Локальні правила Редагувати

Yhteisö3.png

Список адміністраторів

Крім перекладу правил і опису політики Фендом, на фінській центральної вікі присутні і свої сторінки для локальних правил, що знаходяться (як і на більшості інших проектів вікісвіту) в просторі імен Project. Втім, у більшості своїй це скоріше не правила, а просто керівництва, і майже всі вони були написані багато років тому до появи фіномовних помічників Фендом; деякі були перекладені з англійської порталу, інші ж написані самостійно. Найважливішою з них є сторінка «Ylläpitäjät» (рос. Адміністратори), на якій перераховані адміністратори проекту, список яких поділений на активних і неактивних[3]. Цікаво, що у списку також присутні помічник CAJH, хоча на ділі локального прапора адміністратора він не має.

Крім них, у списку локальних правил знаходяться правила щодо вилучень сторінок (Roska)[4]; опис Skype-чату англійської центральної вікі (Skype-kanava) — переведено звідти ж[5]; опис нагород (Palkinnot), які передбачалося видавати іншим користувачам (втім, ця ідея особливого відгуку на фінській вікі не знайшла, та й була введена ще при першому адміністратора, Jack Phoenix)[6], та інше.

Статті про вікі-проекти Редагувати

Yhteisö4.png

Стаття про один з вікі-проектів

Так само як і на більшості інших центральних вікі-проектів, на Yhteisöwiki практикується написання статей про вікі-проекти фінського порталу. Однак вони мають багато досить цікавих особливостей, зумовлених тим, що дані статті писалися здебільшого в ранній період історії проекту, в 2007-2009 роки. Зокрема, на відміну від статей на інших коммьюніті, на фінській сторінки вікісайтів складаються не тільки з інфобокса, але і також містять у собі текст у вигляді невеликого вступу з коротким описом проекту. Інфобокси в таких статтях також присутні (у деяких їх навіть два — один розташований на рівні тексту, інший праворуч). Вони містять у собі логотип, домен, дату творця, нікнейм засновника і іноді інші параметри.

Останнім часом публікація подібних сторінок на фінському проекті практикується рідко. Цікаво, що в минулому у всіх цих статтях містилися описи всієї групи вікі-проектів однієї тематики на різних мовах (також переважно у вигляді инфобоксов), а не на фінському; лише пізніше, в 2014 році, такі артикули були виправлені і вкорочені. Також цікаво, що всі подібні публікації не містять у своїх назвах слова wiki — наприклад, Ikariam замість Ikariam Wiki.

Сторінки запитів Редагувати

На вікісайті присутні сторінки запитів, де будь-який користувач може запросити у помічників Фендом що-небудь. Таких сторінок по суті всього лише три. Першою з них є артикул запитів на отримання прав адміністратора/бюрократа на неактивній вікі, тобто так званий adoption (можна перекласти як усиновлення, перейняття) проекту (Adoptointi:Pyynnöt — укр. Adoption:Запити)[7]. Неактивній вікі, згідно з правилами фінської порталу, вважається, якщо її адміністратори неактивні протягом 60 днів. Подає заявку на статус зобов'язаний написати хоча б одну статтю (у зводі правил сказано, що чим більше, тим краще»), регулярно правити на проекті. Якщо на проекті є інші активні редактори-неадминистратори, обов'язково потрібно попередньо запитати їх згоду і чекати відповіді протягом не менше 1 тижня.

Друга сторінка, Valokeilahakemukset, призначена для запиту банерів[8]. Банер може запросити будь-яка фінномовна вікі більш ніж зі 100 статтями, за умови відсутності великої кількості недостабов, нормального оформлення титульної сторінки, відсутність на ній повної захисту від не-адміністраторів (виняток робиться у випадку проблем з суспільствоом на вікі) та ненормативної лексики в статтях. Ще однією сторінкою запитів є Kielilinkkipyynnöt, де можна запросити створення інтервікі-посилань; дана сторінка ніяких цікавих особливостей не має[9].

Блоги та форум Редагувати

Yhteisö8.png

Інформаційний блог

На фінській коммьюніті підключений блог, є основним засобом надання читачам актуальної інформації по новинам Фендом. Блоги, в основному, пишуться помічниками фінської порталу та переводяться з англомовної Community Central. Незважаючи на те, що пишуться вони регулярно, коментарі до них залишаються рідко, основною причиною чого є слаборозвинений співтовариство.

Також на проекті працює новий форум, який з моменту підключення практично пустує і містить зовсім небагато обговорень.

Історія Редагувати

2007-2008 роки Редагувати

Yhteisöwiki була заснована 2 червня 2007 року співробітниками Фендом на запит користувача Jack Phoenix (чия обліковий запис на даний момент відключена), в ті часи був адміністратором Community Central і володарем прапора lookupcontribs (який надає доступ до сторінки LookUpUser, що дозволяє отримати деякі важливі дані про користувача). У перший же день Sannse видала йому всі необхідні права адміністратора та бюрократа[10]. Першою правкою новоспечений адміністратор сторінку заповнив MediaWiki, що відповідає за назву заголовної — Mainpage[11], а також заповнив меню навігації (у той час на Фендом ще діяв скін Monaco, тому меню було іншим). Далі він почав оформлення титульної сторінки, вміст якої було укладено в нині віддаленому шаблоні Tuser (рос. Будинок)[12], створив ще ряд MediaWiki-сторінок (в тому числі перевівши всі основні повідомлення на фінська, адже в ті часи на хостингу не було повноцінного фіномовного інтерфейсу), заповнив профайл. Першої створеної ним статтею стала довідка (ohje) з назвою «Ylläpitäjän opas», перекладена з англійської Community Central[13], після її публікації він продовжив створювати і інші довідкові статті. Всі вони були повні, і серед них не було недостабов. Перші кілька тижнів червня Jack Phoenix виявляв неймовірно високу активність. В середині місяця їм був обладнаний форум, який, втім, не залучив великої популярності не тільки в 2007 році, але і на всі наступні (в тому числі це стосується і підключеного набагато пізніше «нового» форуму).

Однак, до кінця червня активність фактичного засновника фінської коммьюніті стала падати і з високою перетворилася в середню. Якщо раніше він постійно публікував довідки, то тепер в основному перекладав повідомлення MediaWiki, проставляла інтервікі і так далі. Але в той же час Phoenix не давав центральної вікі впасти в неактивність, заклавши її перший фундамент. Вже 15 грудня 2007 він призначив адміністратором користувача Sysrq868, який оформив мало редагувань, епізодично з'являючись в період з 2007 по 2008 рік, а після цього зникнувши. Тим часом, 12 січня 2008, Jack Phoenix зробив першу спробу створити статтю-инфобокс про вікі-проекти, написавши сторінку «RuneScape», де перерахував всі проекти про RuneScape на Фендом включаючи фінська[14] (згодом ця публікація була замінена на опис тільки фіномовного проекту[15]). Після цього ним було створено ще дві аналогічні статті — «Bionicle» і «Grand Theft Auto». Проте з кожним місяцем активність бюрократа знижувалася. 26 липня 2008 він зробив останню правку, написавши у себе на стіні, що більше не є активним користувачом Фендом[16]. З тих пір він більше ніколи не правив на фінській центральної вікі, хоча протягом ще двох років час від часу з'являвся на інших проектах.

2009 рік Редагувати

Новий період в історії розвитку Yhteisöwiki, яка впала після відходу Phoenix, почався в 2009 році, коли за відродження проекту взявся користувач Wappedia. Треба сказати, що він зробив на вікі першу правку ще 28 серпня 2008[17], проте став повноцінно займатися фінської коммьюніті лише в лютому 2009 року, коли почав сам створювати шаблони і статті. 4 лютого 2009 він створив перший в історії фінського порталу список проектів, однак цікаво, що той містив у собі переважно іншомовні вікі, а не фінські і був по суті скопійований з w:c:community:Special:Newwikis[18], пізніше цей список був просто замінено посиланням на сторінку Newwikis. Крім цього, він також продовжив починання засновника у написанні статей у вікі на різні тематики, які складалися зі спеціальних шаблонів. Зробивши велику перерву в активності між серединою лютого і початком квітня, 2 квітня 2009 Wappedia знову повернувся до редагування, правил два дні, а потім знову зник. Датою нового його повернення стало 12 травня 2009. Саме в травні, 15-го числа, він отримав від співробітників Фендом права адміністратора та бюрократа, ставши новим лідером центральної вікі. Після цього користувач протягом 2-3 місяців бив рекорди активності, але до осені став правити трохи рідше. На відміну від Jack Phoenix, Wappedia рідше писав свої статті, чаші редагуючи вже написані, залишаючи повідомлення на сторінках обговорень і так далі. 26 травня 2009 він призначив відкатником свій тестовий запис, Wappedia-testi, з під якого не правил, а 27 травня 2009 — користувача Sm-Liiga 2000, зробив досить мало редагувань (нині його обліковий запис відключений). 28 червня 2009 він зробив бюрократом користувача Wala, який не зробив більше нічого крім присвоєння самому собі прапора адміністратора.

Однак, і період високої активності Wappedia мав свій кінець, який відбувся в листопаді 2009. У той же час саме в листопаді, 23-го числа, він написав на вікі перший блог, який повідомляв безпосередньо про введення даного розширення на Фендом[19]. Після цього блогу користувач робив рідкісні редагування аж до 10 березня 2010, коли здійснив останнє редагування і пропав[20].

2010-2013 роки Редагувати

Йдучи, Wappedia 9 березня 2010 призначив своїми «наступниками» (адміністраторами та бюрократами) користувачів DARTH SIDIOUS 2 і LRP;840. LRP правил малоактивно, вносячи в основному дрібні редагування і відкочуючись вандалізм. Інший користувач, DARTH SIDIOUS 2, також правил не настільки регулярно і мало писав власні статті, але все ж регулярно заходив на вікі і стежив за її станом. Більшість його змін також були дрібними. 20 березня 2010 LRP;840 присвоїв прапор адміністратора користувачу Xd1358, який правив практично тільки на сторінках обговорення і також не зумів повторити успіхи в активності від первинних адміністраторів проекту, які працювали над ним у 2007-2009 роки. У той же час до 2010 року на фінській центральної вікі все-таки утворилося невелике співтовариство, тому не можна сказати, що в цей період вона була повністю неактивний.

2011 рік пройшов без особливих оновлень у складі адміністрації, так і в цілому в пристрої вікі-проекта. Швидше навпаки, серед адміністраторів з'явилися нові втрати. Так, 29 січня 2011 вкрай низькоактивний Xd1358 був позбавлений статусу користувачом LRP. 29 березня 2011 він же, откатив вандальну правку, зник і з тих пір на проект більше не повертався[21]. Вже на наступний день, 30 березня 2011, LRP;840 також оформив на вікі останнє редагування, залишивши на сторінці обговорення одного з анонімних користувачів попередження щодо вандалізму[22]. Таким чином, з активних адміністраторів залишився тільки DARTH SIDIOUS 2, частоти появ якого не вистачало для того, щоб Yhteisöwiki можна було назвати по-справжньому активною. 10 липня 2012 він призначив ще одним адміністратором користувача X-O, сам заявивши про відхід з проекту[23], однак і той швидко зник ще 10 серпня того ж року[24].

І якщо в 2012 році на Yhteisöwiki ще були хоч якісь адміністратори, то в 2013 їх не було зовсім. В цілому, весь період з 2010 по 2013 роки проходив на фінській вікі у малоактивному темпі, в цей період вікісайт не досяг особливих успіхів, швидше розгубивши своїх основних вкладників.

З 2014 року по наш час Редагувати

Поворотним періодом в історії Yhteisöwiki став січень 2014, коли на проект прийшла учасниця Elseweyr, побажала всерйоз зайнятися фінським порталом. У перший же день приєднання, 7 січня, співробітники Фендом видали їй права адміністратора. Вона почала з переробки статей про вікі-проекти, де раніше містилася інформація не тільки про фінських вікі, але і про всіх інших — так, стаття «Bionicle» з опису всіх вікі про цій грі перетворилася в опис тільки фінської версії даного проекту[25]. Після цього учасниця стала також працювати над іншими статтями. Вже 15 січня 2014 вона отримала статус помічниці Фендом[26]. Після цієї події Yhteisöwiki стала офіційною центральної вікі, на ній з'явилась можливість запросити права адміністратора/бюрократа на неактивній вікі прямо через Elseweyr без звернення до співробітників Фендом — 19 січня 2014 з цією метою була створена спеціальна сторінка «Adoptointi:Pyynnöt»[27]. 21 січня 2014 адміністратор переоформила головну, зробивши її дизайн більш близьким до оформлення інших центральних проектів[28].

Поступово її активність тільки зростала. В лютому 2014 вона почала писати блоги за технічним оновленням, а незабаром звернулася до написання різних довідкових статей, які вона перекладала (і переводить донині) з англомовної Community Central[29]. Не можна сказати, що помічниця правила кожен день, але все ж її активність була порівняно високою. Незабаром Yhteisöwiki була приведена в порядок і допрацьована. Вже 25 вересня 2014 з'явився і другий помічник — CAJH[30], який також почав допомагати Elseweyr у розробці центральної вікі. Тим не менш, статус локального адміністратора йому з невідомих причин не видали досі. Так чи інакше, саме ці два помічника на даний момент, як і раніше, є найбільш активними користувачами Yhteisöwiki.

24 березня 2015 року помічник CAJH створив блог про те, що на фінській Фендом тепер дозволено використовувати новий візуальний редактор, щоб співпрацювати з іншими порталами[31].

Домени Редагувати

Основний домен Ytheisöwiki — yhteiso.wikia.com. Сайт не має характерної для фіномовних проектів приставки fi, але все одно його основною мовою є саме фінська. При цьому цікаво, що домен fi.yhteiso.wikia.com не працює і не веде ніякої вікі.

Як і більшість інших центральних вікі, у цієї є також ряд додаткових доменів, які переносять користувача на один і той самий проект. Серед них:

  • fi.community.wikia.com
  • fi.c.wikia.com
  • fi.wikia.com

Адміністратори Редагувати

На Ytheisöwiki в наявності шість адміністраторів (з них троє — бюрократи) і два откатчика, проте з них активна тільки одна — адміністратор Elseweyr.

  • Elseweyr — адміністратор з 7 січня 2014, помічниця Фендом фінської порталу, також має глобальним статусом Utility. Відродила Ytheisöwiki після запустіння. На даний момент проявляє середню активність.
  • Wappedia — адміністратор і бюрократ проекту з 15 травня 2009 року. Активно працював над проектом в 2009 році, зробив досить багато редагувань. Вже багато років неактивний.
  • Wappedia-testi — тестовий запис Wappedia, якого він сам 26 травня 2009 присвоїв прапор откатчика. З-під цього облікового запису не було зроблено жодної редагування.
  • Wala — невідомий користувач, який має права откатчика від Wappedia 28 травня 2009 року і з тих пір не зробив жодної редагування.
  • Sm-Liiga 2000 — ще один відкатник, отримав права 27 травня 2009. Зробив зовсім небагато редагувань, неактивний.
  • DARTH SIDIOUS 2 — ще один адміністратор і бюрократ, який має свої статуси з 9 березня 2010 року. Виявляв середню активність в період з 2010 по 2012 роки, після чого покинув проект і більше не повертався.
  • LRP;840 — адміністратор-бюрократ з 9 березня 2010. Неактивний з 2011 року, обліковий запис відключена. Зробив всього 55 редагувань.
  • X-O — адміністратор з 10 липня 2012, виявляв середню активність у 2012 році. Після цього пропав, зараз неактивний.
  • Sysrq868 — найстаріший (в плані діяльності на Фендом) діючий адміністратор проекту, зареєстрований ще з 2007 року. Отримав статус 15 грудня 2007, неактивний з 2008 року. Зробив менше 50 редагувань.

Колишні члени Редагувати

  • Jack Phoenix — фактичний засновник проекту, запитав його створення у співробітників Фендом. У минулому мав права адміністратора та бюрократа; заклав фундамент вікі, активно правив у 2007-2008 роках. Отримав статус 1 червня 2007 року, але був знятий тільки 8 січня 2014 (хоча правити перестав набагато раніше). Обліковий запис відключена. В даний момент працює на хостингу ShoutWiki, будучи одним з його розробників[32].
  • Xd1358 — колишній адміністратор, який мав цей прапор з 20 березня 2010 по 29 січня 2011. Виявляв середню активність, не править з весни 2011.

Цікаві факти Редагувати

  • Один час, до появи на проекті помічників Фендом, в якості фону на фінській центральної вікі використовувався пейзаж річки в лісі.
  • Коли на вікі ще діяв класичний форум, один з його розділів носив назву Vesiautomaatti, що перекладається як Кулер для води.

Галерея Редагувати

Логотипи Редагувати

Фони Редагувати

Примітки Редагувати

Мережа Вікії

Випадкова вікі