FANDOM

Переслідуванняпорушення, коли погрози користувачу (групі користувачів) з боку іншого користувача (групи користувачів), чи якісь нав'язливі прохання чи вимоги (без ознаки погрози) носять не одиничний (недовготривалий) характер, а постійно повторюються на різних гілках бесід форуму, в чаті; не лише на одному, а й на кількох вікі-проектах; на інших сайтах, за межами Фендому; в листах на е-мейл чи повідомленнях на комунікатор (Скайп, ICQ, Viber, тощо).

Увага 02

Стій! Не роби цього
У статті описуються певні порушення для ознайомлення,
а зовсім не як інструкція чи керівництво для виконання.

Користувач, який займається переслідуванням, називається переслідувачем, або вікісталкером.

Причини Редагувати

На відміну від погроз чи образ, переслідування вкрай рідко є взаємним, і в ньому завжди можна чітко простежити, хто є сталкером, а хто його жертвою.

Причини, за якими користувачи починають займатися такого роду порушенням, дуже різні. Часто від причини залежить і те, яким чином сталкер буде переслідувати свою «жертву».

Найбільш поширені з причин такі
  • Особиста неприязнь переслідувача до іншого користувача, яка може виникнути:
    • з особистих причин, не пов'язаних з Фендомом (наприклад, якщо користувачі знайомі в реальному житті);
    • з-за суперечок чи конфліктів на Фендому;
    • з-за розбіжностей у поглядах на ті чи інші питання (наприклад, переслідування користувачів, що підтримують певні вікі-ідеології або ідеології в реальному житті);
    • з-за раси, національності, рідної мови, місця проживання, віку чи сповідуваної релігії переслідуваного користувача.
  • Помста жертві за певні дії на вікі (наприклад, за блокування або зняття статусу, за вандалізм чи інші порушення.
  • Тролінг, бажання просто познущатися над будь-яким незнайомим (чи й знайомим) користувачем.
  • Бажання домогтися від користувача будь-якої інформації або вчинення певної дії (наприклад, переслідувач може вимагати від адміністратора розблокування, переслідуючи його на інших вікі, де порушник не заблокований).

Переслідування також може використовуватися як один із засобів ведення боротьби під час конфліктів між користувачами вікі.

Різновиди Редагувати

Переслідування як порушення не має якоїсь єдиної форми і може виражатися в різних діях. Сталкер може вести себе по-різному. Нижче описані найбільш поширені манери поведінки подібних користувачів. Ступінь їх агресії багато в чому залежить від того, чого вони хочуть: познущатися над користувачом, вигнати його з проекту або ж випросити у нього що-небудь.

Класичне переслідування Редагувати

  • Найбільш простий і один з найбільш поширений спосіб переслідування — це залишення на стіні обговорення жертви (рідше в чаті) повідомлень гнівного або образливого характеру. Часто такі повідомлення можуть включати в себе погрози і / або різні вимоги, наприклад: покинути проект, зняти накладене блокування і так далі. В деяких випадках ці вимоги містять у собі певні аргументи (втім, далеко не завжди вагомі), але нерідко вони і зовсім відсутні, замінюючись просто нецензурною лексикою та / або образами (в той же час, переслідування може відбуватися і зовсім без усіляких образ).
  • Так як на одній вікі переслідувач ризикує бути швидко заблокованим, після кожного блокування порушник часто переміщається на інший вікісайт, щоб продовжити залишати свої повідомлення там тому ж користувачу і з тим же змістом.
  • Крім вимог для примушення користувача покинути проект або ускладнити йому вікідіяльність, іноді сталкери можуть вдатися до висунення різних претензій, щоб показати користувачеві, що він не потрібен на віки, і його внесок марний. З цією метою порушник починає відстежувати внесок жертви і цілеспрямовано критикувати його редагування, причому критика далеко не завжди є обґрунтованою і частіше виглядає як надумана або навіть дурна.
  • Переслідувач може залишати на сторінках обговорення статей жертви образливі записи, відкочувати його редагування (у тому числі без причини), вставляти в його статті такі шаблони як «Stub», «Застаріла інформація», «Стиль» і так далі, виставляти їх на видалення.
  • В особливо важких випадках можуть здійснюватися вандальні атаки на статті чи навіть вікі-проекты переслідуваного.
  • Якщо сталкер намагається переслідувати адміністратора, він може також використовувати в якості критики публікацію різних скарг на його адміністративні дії, такі як блокування, видалення статей і так далі; таке переслідування зазвичай носить мстивий характер і характерно для користувачів, що мали або мають певні розбіжності з чинною адміністрацією.

Непряме переслідування Редагувати

При непрямому переслідуванні сталкер критикує користувача не безпосередньо, а намагається очорнити його в очах інших користувачів або адміністраторів.

  • Такі переслідувачі часто публікують в адресу своєї жертви різні скарги, нерідко надумані, намагаються перешкодити його спілкуванню з іншими користувачами, ображаючи і звинувачуючи свою жертву в різних порушеннях або інших неправильних діях, навіть якщо такі не мали місця бути насправді.
  • Таким чином переслідувач розраховує, що думка про його жертви в очах вікіспільноти знизиться, і їй стане некомфортно працювати на вікі.
  • Іноді непряме переслідування може використовуватися як доповнення до класичного.
  • В особливо важких випадках порушником можуть створюватися образливі записи в блозі або теми на форумі на адресу жертви.
  • Деякі вікісталкери навіть займаються написанням образливих статей.

Правда, такі способи переслідування досить малоефективні, так як можуть бути дуже швидко припинені блокуванням.

Адміністративне переслідування Редагувати

Особливо небезпечною, але вкрай рідкісною, різновидом переслідування є адміністративне, коли адміністратор чи інший користувач з певними прапорами починає наносити перешкоди звичайному користувачу. Адміністратору часто буває простіше займатися переслідуванням, так як за рахунок високого становища в співтоваристві вікі йому не так складно «задавити» жертву і зробити його в очах інших користувачів порушником, якого слід залишити проект.

При адміністративному переслідуванні можуть застосовуватись такі методи як умисний відкат всіх або значної частини правок жертви, видалення публікуються їм статей, то на форуме записів у блоге, причому часто без наявності на те адекватних причин. Крім того, адміністратор може пригрозити користувачу баном в чаті, блокуванням, зняттям певних нагород чи привілеїв, встановлених локальними правилами вікі, або навіть і справді здійснити ці дії (наприклад, видати жертві несправедливу блокування, але не назавжди, а на невеликий період, щоб, коли користувач повернеться, заблокувати його знову і тим самим розлютити його). В особливо важких випадках адміністратор сам може стати об'єктом переслідування бюрократа, якщо той почне погрожувати йому зняттям статусу.

Тим не менш, незважаючи на кажующуюся ефективність цього методу, його використання мало вигідно самому порушнику, так як якщо виявляться порушення, він легко може позбутися статусу і навіть потрапити під блокування, адже нерідко великі порушення адміністрації звертають на себе увагу користувачів в першу чергу.

Боротьба з переслідуванням Редагувати

Переслідування заборонено Умовами Використання Фендому.

  • Будь-який вікі-переслідувач може з легкістю потрапити під глобальну блокування, а також бути заблокованим на будь вікі локально. Згідно З Умовами Використання:
Приймаючи цю Угоду, Ви погоджуєтеся не використовувати Фендом будь-яким способом, який суперечить Керівним принципам Фендому...
Ви погоджуєтесь не використовувати Фендом, щоб:
ображати, погрожувати, залякувати інших користувачів Фендому або видавати себе за іншого користувача Фендому.
©

  • Якщо ви виявилися жертвою переслідувача, рекомендується в першу чергу ніяк не реагувати на його повідомлення, так як він пише їх тільки щоб зачепити вас, або домогтися від вас чого-небудь, чого найчастіше насправді робити не потрібно або навіть заборонено.
  • Ні в якому разі не можна огризатися, відповідати взаємними образами або помстою — все це згодом може бути використано проти вас.
  • Якщо ви розумієте, що у сталкера є конкретна мета (наприклад, витребувати у вас зняття блокування або повернення статусу), і він не використовує в своїх повідомленнях прямих образ, спробувати завести з ним конструктивну розмову можна, але якщо порушник відмовляється йти на поступки, рекомендується просто перестати реагувати на нього.
  • Потрібно також обов'язково надіслати скаргу на порушника локального адміністратору, помічникові або співробітникові Фендому.

Виноски Редагувати

Мережа Вікії

Випадкова вікі