FANDOM

Існує чотири основних властивості, за якими можна класифікувати вікі-проект.

  1. за кількістю користувачів;
  2. розміром (кількістю статей);
  3. увагою розвитку;
  4. етапом розвитку.

Ці властивості не є постійними і можуть змінюватися з плином часу. У цій статті наведено їх короткі описи, детальніше з кожною поодинокою властивістю можна ознайомитися у відповідній статті.

За кількістю користувачів Редагувати

Занедбані — вікі-проекти на Фендомі, на яких з тих чи інших причин вже протягом довгого часу немає активні користувачів. Найчастіше покинутими стають моно- або біпроекти, коли нечисленні редактори втрачають до них інтерес. Хоча іноді покинутим може виявитися і досить великий проект, якщо його тематика перестає бути актуальною (наприклад, закінчився випуск серіалу).

Монопроект — вікі-проект, що розвивається силами одного редактора, який є його основним вкладником і, зазвичай, адміністратором. Монопроектами часто є молоді проекти, що створюються не групою людей, а одним єдиним зацікавленим користувачем. Також причиною, по якій вікі може стати монопроектом, іноді є занадто вузька або непопулярна тематика. Найчастіше монопроекти — невеликі, повільно розвиваються і мають близько сотні статей (хоча бувають і винятки).

Біпроект — характеризується невеликим числом (від двох до п'яти) постійних вкладників. Найчастіше цими вкладниками є адміністратори або ж інші користувачі зі статусами. Користувачі біпроекту зазвичай добре знають один одного і діють злагоджено, буває, що значна частина вкладу припадає на спілкування користувачів між собою. Для таких проектів нехарактерні конфлікти, але швидкість розвитку все ще недостатньо швидка.

Поліпроект — вікі-проект, що має більше п'яти активних вкладників. Зазвичай це проекти на популярну тематику. Характеризуються великою кількістю рядових вкладників (без статусів) та розвиненою адміністративною структурою (адміністратори та модератори різних рівнів, зводи правил та норм, організовуються заходи, конкурси). Але чим більший проект і більше вкладників, тим вище ймовірність появи вандалів та конфліктів.

За розміром Редагувати

Порожні — вікі, не мають у своєму розпорядженні жодної написаної користувачами статті. Такі вікі майже завжди не оформлені і можуть зовсім не мати виправлень (за винятком редагувань ботів, створюють вікі і привітання засновника). У рідкісних випадках засновник може зробити кілька редагувань, додавши опис або якісь елементи на Заголовну сторінку, після чого назавжди покидає проект.

Малі — тип вікі-проектів, число статей на яких варіюється від 2 до 99. Після досягнення 100 статей вікі стає «бронзовою». Таких проектів існує величезна безліч, однак значна їх частина — це занедбані вікі. Активні проекти не затримуються в цьому статусі, швидко переходячи межу в 100 статей. Існує дуже мала кількість вікі, вся інформація по темі яких вміщується у відведені 99 статей.

Бронзові — тип вікі-проектів, число статей на яких варіюється від 100 до 499. Після досягнення 500 статей вікі стає «срібною». Бронзових вікі на Фендомі досить багато. Більша їх частина являє собою неактивні або малоактивні вікі-проекти. Є також невелика група бронзових вікі, які можуть бути активними, але ніколи не перевищать поріг статусу, так як вся інформація по темі вміщується у відведені 499 статей.

Срібні — тип вікі-проектів, число статей на яких варіюється від 500 до 999. Після досягнення 1000 статей вікі стає «золотою». Срібних вікі не так вже і багато, та більшість з них являють собою досить великі й добре розвинені проекти. Для багатьох проектів срібний статус є «стелею», так як вся інформація по темі вміщується у відведені 500-999 статей.

Золоті — тип вікі-проектів, число статей на яких варіюється від 1 000 до 9 999. Після досягнення 10 000 статей вікі стає «титанової». В офіційній класифікації, прийнятої на Вікі Спільноти, золотий статус є граничним, тобто всі вікі, що мають більше 1 000 статей — золоті. Золотих вікі існує не так вже й багато. Більша їх частина являє собою дуже великі, добре розвинені проекти. Зазвичай на таких вікі підтримується висока активність. До статусу золотий вікі може дійти тільки проект з по-справжньому активними користувачами і широкою тематикою. Бувають і винятки, коли золоті віки стають покинутими із-за вичерпання тематики або втрати актуальності.

Титанові — тип вікі-проектів, число статей на яких варіюється від 10 000 до 99 999. Після досягнення 100 000 статей вікі стає «платинової». Титанових вікі досить мало, і практично всі вони є великими і добре розвиненими проектами, які існують і активно розвиваються вже багато років. Багато титанових вікі вважаються одними з кращих проектів хостингу.

Платинові — тип вікі-проектів, число статей на яких варіюється від 100 000 до 999 999. Після досягнення 1 000 000 статей вікі також стає «мільйонної». Майже всі платинові вікі являють собою дуже великі проекти з великою аудиторією, постійною активністю і великою кількістю користувачів. Кількість платинових вікі на всьому просторі обчислюється буквально одиницями.

Мільйонні — унікальні і дуже великі вікі-проекти, на яких більше одного мільйона статей. Таких проектів дуже мало навіть поза Фендому, а на Фендомі їх і зовсім тільки три.

Іноді робляться спроби додати нові класифікатори за розміром, але в даний час це зовсім не обґрунтовано — великих проектів і так не надто багато, щоб розділяти їх ще більше.

Увазі розвитку Редагувати

Для оцінки виду розвитку слід брати не точковий або конкретний момент існування проекту, а тривалий період, хоча б від 3-6 місяців.

Стабільний розвиток — основний і найбільш поширений тип розвитку вікі, характеризує стабільний розвиток проекту без постійних змін. Це може бути як стабільний тривалий підйом, так і спад активності.

Стрибкоподібний — тип розвитку, при якому вікі-проект розвивається нерівномірно, а різкими стрибками, періоди високої активності перемежовуються періодами майже повної відсутності активності. Такий тип розвитку зазвичай відноситься до вікі-проектів малого та середнього розміру, коли постійних користувачів ще недостатньо для підтримки постійної активності.

Позитивний — найбільш рідкісний тип розвитку проекту, що характеризується постійною еволюцією і збільшенням показників активності і популярності. Найчастіше період позитивного розвитку триває не дуже довго, і рано чи пізно проект все ж знаходить свою стабільну позицію у вікі-світі.

Негативний — тип розвитку вікі, характеризується регресом проекту і постійними падіннями у всіх показниках. Проект з негативним розвитком, на перший погляд, виглядає ще життєздатним і проявляє певну активність, але з кожним місяцем вона тільки знижується, і вікі поступово впадає в стан вікі-рецесії. При негативному розвитку на проекті не буває великих вікі-підйомів; іноді можуть траплятися дрібні, але вони швидко закінчуються, і після них проект повертається на колишні позиції або навіть опускається нижче.

За етапами розвитку Редагувати

Вікі-підйом — етап розвитку вікі, коли спостерігається швидке зростання кількості користувачів та зростання кількості статей. Таким чином проект переходить від стану біпроекта або монопроекта в стан поліпроекта. У період вікі-підйому вікі - стає більш активною, масово створюються або доповнюються статті проекту і приходить велика кількість нових користувачів.

  • Статейное чудо — приватний випадок вікі-піднесення характеризується масовим приростом кількості статей на проекті. Може бути викликано сплеском інтересу до тематики проекту (оновлення тематичного контенту: новий фільм, гра, сезон серіалу). Однак не завжди велика кількість означає і хорошу якість. «Статейное диво» може бути наслідком ботозаливання, масової копіпасти або створення недостабів.

Стабільний стан — етап розвитку, коли проект знаходиться в стабільному «рівному» стані — ні збільшення активності, але немає і його зменшення. Це характерно для великих проектів з наявністю постійного штату вкладників, окремі з яких можуть приходити і йти, але в середньому обсяг їх вкладу залишається незмінним. Порожні і занедбані вікі теж, по суті, перебувають у стабільному стані відсутності активності.

Вікі-стагнація — стан у вікі-проекті, коли майбутнє проекту невизначено. Проект балансує між вікі-рецесією і нормальним станом, гойдаючись то в одну сторону, то в іншу. Активність на проекті ще є, але не регулярна і вкрай мала.

Вікі-рецесія — стан вікі-проекту, коли він практично повністю помер. Такий стан починається після вікі-стагнації, коли проект остаточно втрачає активних авторів, зменшується кількість переглядів, і надовго випадає з активної фази. Проекти в стані рецесії називаються покинутими.

Мережа Вікії

Випадкова вікі