FANDOM

У цій статті зібрані найбільш відомі фобії, хвороби та недуги, пов'язані з роботою на вікі. Всі вони в основному вражають лише незміцнілі вікі-організми і часто мають досить серйозні наслідки. Дієвих методів вакцинації та прогнозу у більшості випадків не існує — захворювання безпосередньо вражає нервову систему без посередників (хоча зустрічаються і переносники).

Найчастіше зустрічаються ситуації, коли користувачі забави заради імітують розлад. Але це не робить останні менш реальними, можливо, ви просто ще не стикалися з серйозними випадками.

Загальні захворювання Редагувати

Вікіголізм Редагувати

Одне з найбільш поширених захворювань. Користувач настільки сильно прив'язаний до вікі, що фактично не може без неї жити. Симптоми: велика кількість редагувань, постійний онлайн. Можлива симпатія до вікі-технології/неприязнь до «менш функціональним» сайтів. В особливо важких випадках спостерігається відрив від реального життя.

Лікується вікі-відпустці або тимчасової блокуванням.

Адміністративні Редагувати

Адміністративний захват Редагувати

Важке захворювання, яким страждають багато адміністраторів. Захоплений адміністратор вважає, що присвоєний йому спільнотою статус дозволяє рефлекторно визначати правих і неправих в будь-якому конфлікті і нещадно карати «винних». Характерною особливістю є усвідомлення хворим злого характеру своїх дій у поєднанні з непохитною впевненістю, що так необходиммо для блага вікі-проекту.

Лікується переосмисленням своїх прав і обов'язків або голосуванням і подальшим зняттям статусу.

Запалення адміністративної совісті Редагувати

Скорочено адмініт. Хворий впивається вікі-владою (симптоми можуть виникнути задовго до отримання прав): зловживання, спроби усунення ворогів і конкурентів. Також можливе створення специфічних правил (направлені на користь собі, не співтовариства), закриття «неугодних» тим, відкат редагувань, необґрунтовані блокування та видачі прав.

Адмініт складно виліковний, часто призводить до позбавлення статусу та блокування (аж до перманентного).

Синдром вікічерепахи Редагувати

Найчастіше спостерігається у бувалих адміністраторів та користувачів. Виражається у відторгненні всіх/більшості пропонованих нововведень. Основні ознаки: категоричність (стислість і нерозгорнутість) обґрунтувань, акцент на власній думці (я/моя/мені), ігнорування обґрунтувань і необхідностей спільноти, небажання брати участь в обговоренні. У крайніх випадках черепаха може перейти у наступ - спробувати задавити опонента власною масою (репутацією), зробивши акцент на недосвідченість (желторотости) користувача. Або іншим способом перейти на особистості/сприяти закриттю обговорення.

Виявити «черепаху» нескладно. Досить просто проаналізувати кілька повідомлень на предмет ставлення до ідеї. Якщо стійке неприйняття і нав'язливе — перед вами активна черепаха. Лікування полягає у поверненні сил для кооперування і творення. При їх нестачі — ізоляція.

Синдроми Редагувати

Ледачий синдром Редагувати

Головний симптом: створення коротких, часто малоинформативных статей без подальшого доповнення. Характерний для новачків, найчастіше пов'язаний з недостатнім освоєнням вікі-редагування. Хворобою вважається випадок, коли користувач веде себе нав'язливо (переносить обов'язок доопрацювання статті на інших). Подібне ставлення (а також жахливе оформлення зародка статті) часто дратує адміністраторів і вікіголіків.

Тим не менш, зустрічаються і досвідчені користувачі, які страждають таким захворюванням — вікі, на яких вони вносять вклад, часто відрізняються великим числом напівпорожніх сторінок низької якості. Їх створення пояснюється бажанням збільшити загальне число статей.

Профілактика: ознайомлення користувачів зі змістом, будовою, методами роботи на конкретній вікі, прищеплення вікі-грамотності. Блокування та інші види лікування часто смертельні.

Синдром вікіопозиціонера Редагувати

Не плутати з ситуаціями, коли порушення питання про зняття/блокування кого-небудь з адміністраторів є для користувача вимушеним заходом і робиться їм тільки для усунення реального порушника.

Хворий вважає своїм боргом/обов'язком відстоювати права звичайних користувачів, будучи впевненим у «некомпетентності» адміністраторів та/або інших користувачів зі статусом. Адміністрація розглядається як «диктаторський уряд», а сам хворий — як «опозиціонер», «борець за справедливість» і так далі. Будь-які блокування, видалення статей піддаються критиці; будь-які неправильні або здаються хворому невірними дії адміністраторів, у тому числі вчинені у далекому минулому, позначаються як порушення. Будь-яких обговорень, що стосуються тільки адміністраторів або вирішення спірних питань, для яких потрібні адміністратори, виявляється надмірна увага. Зазвичай синдром є прихованим, але можливі і важкі захворювання — в такому разі влаштовуються спроби революції, адміністратори номінуються на зняття, подаються скарги помічникам Фендом; саме поняття «адміністратор» на будь-вікі для хворого починає асоціюватися зі «злом». Робота на вікі перетворюється в «гру в благородного розбійника», що допомагає «бідним» користувачам з блокуваннями або конфліктами з адміністрацією).

Причиною може бути невдалий досвід спілкування з ким-небудь з адміністраторів — наприклад, видалення будь-якої статті (статей) хворого, короткострокові блокування, попередження, відмови в присвоєнні статусу адміністратора або навіть просто відкидання запропонованої ним ідеї. Однак, часто синдром вікіопозиціонера виникає і зовсім без усіляких причин, просто виходячи зі спостережень за взаємодією адміністраторів з будь-яким користувачом або бажання влаштувати конфлікт.

Діяльність хворого таким синдромом часто закінчується блокуванням, проте це часто лише посилює захворювання, підтверджуючи думку користувача про «некомпетентність адміністраторів». Дієвими видами лікування є мирні переговори і перехід на дружні стосунки з адміністрацією, в деяких випадках припустимо присвоєння самому хворому статусу.

Манії Редагувати

Манія віківеличі Редагувати

Хворий розглядає себе як найважливішого/головного/кращого користувача свого вікі-проекту.

У деяких випадках хвороба має позитивний ефект, мотивуючи користувача писати якісні статті і зробити корисний внесок, щоб довести свою «вищість», але найчастіше виникають наступні синдроми:

  • Діяльність інших користувачів розглядається як «незначна», їх навички і досягнення сильно применшують.
  • Будь-які якісні зміни користувачі з великим числом редагувань, відомі користувачі зі статусами викликають глибоку заздрість (в особливо важких випадках переходить в образи).
  • Думка самого себе стає більш важливою, ніж думка інших користувачів, а часто хворий розглядає його як єдине допустиме.
  • Будь-які спроби висловлювання протилежної думки, непокори, відмови, неприйняття запропонованої ідеї розглядаються як глибокі образи і викликають негативну реакцію.

Страждаючі манією віківеличі адміністратори знаходяться в зоні ризику захворювання адміністративним захопленням, адмінітом і синдромом вікічерепахи. Звичайні користувачі можуть бути схильні до синдрому опозиціонера, вважаючи, що адміністратори не поважають їх «правильне» думку та ідеї.

Значкоманія Редагувати

Значкоманія (загальновідома як «ачівкоманія»), також статпад — досить поширена у світі вікі хвороба. Страждаючий їй часто робить масу безглуздих редагувань тільки заради отримання досягнень. Існує 2 основних види активності, властивих даному виду розлади:

  • накопичення кількості редагувань через множинні дрібні/нічого не змінюючи/откатывающие себе редагування в однієї/кількох статтях
  • щоденні редагування (зазвичай в своєму профілі) з метою отримання золотий/платинової медалі за постійний внесок

Значкоманію легко подолати, але важко вилікувати у зв'язку з тим, що для хворого його порожня діяльність має сенс. Зазвичай користувачу прямим текстом повідомляються діагноз і попереджають про можливе блокування. Можлива і пряма нетривала блокування, якщо не спостерігається корисного вкладу. Однак, це не гарантує одужання.

Редиректоманія Редагувати

Користувачі, які страждають редиректоманією, прагнуть постійно створювати купу часом зовсім непотрібних перенаправлень. В принципі, ця недуга не приносить великої шкоди, хіба що забиває лічильник редагувань.

Єдиний спосіб вилікувати редиректомана — перенаправити його сили в інше русло, запропонувавши зайнятися необхідної в даний момент і корисною вікі-діяльністю (можливо, направити на інший проект).

Категоріманія Редагувати

Зазвичай нетривале захворювання, симптомом якого є створення/додавання великої кількості безглуздих категорій. Хворий таким чином зазвичай прагне заповнити порожнечу в кінці сторінки, збільшуючи число категорій до приємних оку 4-5 (у важких випадках створюються всі можливі). У зоні ризику новачки з зароджуються вікі-проектів, а також користувачі, тільки ознайомилися з Довідка:Категорії.

Лікування стандартно — постановка діагнозу, повідомлення хворого, оздоровча вікі-діяльність. У важких випадках — профілактичне блокування.

Оверквотінг Редагувати

в перекладі — зайве цитування

Найчастіше призводить до утворення цитат-матрьошок або просто великих за обсягом.
Варто обмовитися, що цитування найчастіше дійсно необхідно:

  • якщо в темі утворилося кілька паралельних ідей/обговорень — щоб розмежувати повідомлення
  • коли користувач відповідає на питання/повідомлення іншого, цитування дозволяє об'єднати питання і відповідь в одному повідомленні, навіть якщо воно передує відповіді
    • іншими словами повідомлення може містити цитату або кілька, але з мінімумом вкладених і тільки необхідним для відповіді текстом, а не всім підряд

У більшості випадків повторювані стіни тексту лише створюють незручність для читачів, тоді як можуть абсолютно не заважати користувачам обговорення. Щоб цього не відбувалося, намагайтеся скорочувати цитати, обривати наскрізні, а також іншими способами посилатися на чужі повідомлення:

  • безпосередньо звернутися до користувача;
  • створити «порожню» (з повністю/частково віддаленим вмістом) цитату, що створить у верхньому-лівому куті повідомлення посилання на цитоване;
  • вручну створити посилання на потрібне повідомлення у форматі «Тема:номер_теми#номер_повідомлення».

Армбоксоманія Редагувати

Захворювання, хворі яких критично ставляться до багатьох статей. Дуже люблять додавати в них такі шаблони як: Заготівля, Неенциклопедично, Сумнівно і так далі. Таке захворювання не приносить вікі багато бід, але може викликати в інших користувачів відповідну реакцію, т. зв. «армбоксофобію».

Емптивікіманія Редагувати

Небезпечна хвороба, страждаючи якої користувачі регулярно створюють безліч порожніх вікі (деколи з незрозумілими назвами), на яких в результаті яких не роблять жодної редагування, або роблять кілька і швидко йдуть. Хвороба зазвичай викликана бажанням створити власний проект, але недостатнім розумінням того, які обов'язки це покладає, і в якій тематиці хворий має достатні знання, щоб йому було цікаво працювати на новому вікісайті на постійній основі.

Щоб вилікувати емптивікімана, потрібно або направити його працювати і допомагати на існуючому проекті, або допомогти йому розібратися зі своїм (якщо ваші з хворим можливості і вміння це дозволяють). Найчастіше ця хвороба вікісмертельна.

Викисутяжничество Редагувати

Також відома як скаргоманія. Полягає у використанні скарг адміністраторам як засіб боротьби з небажаними користувачами. При виникненні спірної ситуації, якщо інший користувач висловлює протилежну думку, не погоджується з чим-небудь, надмірно грубо критикує, відкочує редагування хворого або сам вставляє спірний контент, замість спроб завести з таким користувачем конструктивна розмова, хворий залучає до справи адміністратора.

При цьому скарги зазвичай подаються з повною серйозністю і з докладним описом всіх «порушень», хоча на практиці інцидент може бути дуже простим і вирішуватись мирними переговорами. При наявності на вікі правил хворий може включити до скаргу і їх, але правила в його розумінні — не встановлені співтовариством принципи для більш зручної та правильної роботи на вікі-проекті, а кошти для можливості звинуватити в чому-небудь іншого користувача і/або виправдати при цьому власну деструктивну діяльність (правила невірно тлумачаться — або надмірно буквально, або ж навпаки хворий знаходить в них якийсь неіснуючий «підтекст»). В особливо важких випадках скарги можуть подаватися також помічникам та працівникам Фендом.

Причина сутяжництва може бути і досить благородної, заключаясь в боязні/небажанні вплутуватися в конфлікти, але найчастіше воно використовується навпаки з метою створення спорів і складання у адміністраторів поганої думки про певних користувачів. Для лікування потрібно пояснити хворому, що відразу ж кидатися подавати скарги не завжди доречно, і навчити вести конструктивний діалог з іншими користувачами.

Запалення рахувательної залози Редагувати

Також відомо як считіт або каунтіт. Хворий замість внесення якісного вкладу займається постійною «аналітикою», вивченням сторінок власного вкладу та лічильника редагувань та їх порівнянням з внеском інших користувачів, аналізом кількості статей на вікі-проекті і порівнянням з іншими.

У доброякісній формі считіт небезпечний хіба що марною тратою часу і може навіть бути стимулом для збільшення активності, підвищення числа редагувань, написаних статей і так далі. Однак в окремих випадках хворий може перейти від нормального вкладу до статпаду, коротких статей і дурним редактированиям з метою підвищення загального числа редагувань, активності або якогось іншого показника; можуть створюватися цілі сторінки, що містять ту чи іншу статистику з числами. Окремим різновидом запалення є так званий «метааримоз» — прагнення обігнати за кількістю статей інші вікі-проекти на ту ж тему на інших мовах/схожі теми.

Можливим ліками є залучення користувача до написання статей, пояснення принципу «якість краще кількості».

Фобії Редагувати

Анонімофобія Редагувати

Виражається в упередженому ставленні до анонімів. Може бути викликано неприємним досвідом спілкування з якимось анонімним користувачем (користувачами), або частими актами вандалізму/інших порушень з боку анонімів на вікі хворого.

Для хворих характерні наступні симптоми:

  • Думкі про всіх анонимів як про явних вандалів/флудєрів/порушників.
  • Небажання спілкуватися з анонімами, у важких випадках — образи в їх адресу.
  • Якщо хворий — адміністратор, можливі більш суворі покарання до анонімам порівняно з зареєстрованими користувачами, безпричинні блокування і так далі.

На вікі, де адміністратори є анонімофобами, часто може бути вимкнено анонімне редагування (не плутати з випадками, коли відключення є вимушеною мірою, наприклад, при надмірних проблемах з суспільствоом).

Лікування хвороби складно, єдиним можливим ліками може бути роз'яснення користі анонімів на вікі або постійне/тривале спілкування з адекватними представниками анонімних користувачів.

Фобії розширень Редагувати

Виражаються в неприязні/уникнення «Wiki Features». Зустрічаються повсюдно: як в середовищі адміністраторів (що може призвести до їх повного/часткового відключення на вікі), так і серед звичайних користувачів. Основні фобії:

  • коментарів (каменем спотикання є грамотність і глибина залишаються повідомлень — чужі посили і думки часто сприймається різко, саме їх існування поряд зі статтею вважається неприпустимим)
  • чату і спілкування в ньому (зазвичай виникає у нових користувачів, що зазнають труднощі при входженні в колектив; також спостерігається і у деяких активних правщиков, повністю ігнорують розширення)
  • блогів/форуму/стін обговорень
    (зазвичай заснована на негативному подання як про «порожній малокорисною діяльності» у зв'язку з невдалим досвідом/невмінням вести конструктивне спілкування і справлятися з флудерами/хейтерами/тролями без хворобливої реакції; зустрічається також в користувачів, застали старий форум і сторінки обговорення — в силу звички багато вважають змінені розширення незручними)
    • у особливо важких випадках проявляється повне відторгнення з відкритим вираженням своєї неприязні
      (випадки, коли користувач просто віддає перевагу старі стіни обговорення/скін/не любить сидіти в чаті, до цього не відносяться)
  • Досягнень (найчастіше пов'язано з неприйняттям явища Значкоманії)

Для лікування необхідно: по-перше — пояснити, що «Wiki Features» приносять не тільки шкоду, але і користь. По-друге — дати поради з метою навчити правильно поводитися й реагувати, не створюючи неприємних ситуацій.

Мережа Вікії

Випадкова вікі