FANDOM

Вікі-влада — гіпотетичне управління вікі-проектом, здійснюване однією особою чи групою осіб.

Передмова Редагувати

Вікі-проект не є державою, тому твердження про наявність у ньому якоїсь правлячої сили неточні. Тим не менш, вікі-проект — повною мірою співтовариство, яке при розвитку може досягти великих розмірів. Майже на всіх вікі (в тому числі поза Фендом) є поділ учасників на статуси. Чим вище статус, тим більше надається технічних прав. Початкове призначення такої системи полягає в наданні найбільш активним і конструктивним людям доступу до ключових інструментів, для «відходу» за вікі. Однак, все це побічно або безпосередньо сприяє формуванню серед учасників соціальних ролей.

Офіційне керівництво Фендом «Довідка:Що можуть адміністратори» говорить:

Адміністратор — не краще всіх учасників. Доступ до певних функцій інтерфейсу Вікі не ставить адміністратора вище інших користувачів.
Адміністратор — не уряд. Незважаючи на те, що адміністратор має доступ до функцій заборону і захист, щоб допомогти залагодити конфлікт, він не регулює відносини між учасниками. Мирне вирішення конфліктів — це обов'язок всіх учасників.
©

Цей принцип є одним з основоположних на хостингу — адміністратор є лідер вікі, але не правитель і не має права робити все виключно для одержання своєї вигоди. Звичайні учасники не є підлеглими і мають ті ж рівні права. На проектах поза Фендом, втім, можуть бути прийняті інші принципи, в особливості це стосується сайтів на незалежних доменах.

Так чи інакше, але на будь-якому великому вікі-сайті рано чи пізно все одно формується умовна влада. Частіше за все її здійснюють саме адміністратори, проте їх методи можуть бути абсолютно різними — від колективних обговорень з звичайними учасниками до прийняття одноосібних рішень. Причина авторитету адміністраторів проста — у них є інструменти блокування, відкату правок і віддалення статей, які можуть застосовуватись проти звичайних користувачів.

Ця стаття є оглядовим описом можливих форм вікі-влади. Варто відзначити, що на одному і тому ж сайті можуть запросто використовувати відразу кілька форм, які комбінуються адміністрацією в залежності від ситуації. На більшості проектів немає необхідності в яких-небудь конкретних правилах щодо управління вікі, посад, обов'язків і соціальних статусів учасників. Нечисленні проекти-виключення зустрічаються, однак вони складають явну меншість у вікі-світі. Часто неможливо точно сказати, який вигляд «правління» використовується на конкретній вікі, і використовується він взагалі (подібні обговорення мають місце в спілкуванні учасників, але вони зазвичай носять виключно суб'єктивний характер).

До того ж, як вже було доведено вище, сам по собі термін «вікі-влада» спірний і часто передбачає лише умовне управління. Однією з причин цього є також і той факт, що кінцева мета будь-якого вікі-проекту — написання та доповнення статей, тоді як робота з спільнотою другорядна.

Диктатура Редагувати

Диктатура — вид керування, при якому вся повнота влади належить або одній людині (диктаторові), або правлячої групи осіб. Всі або більшість важливих рішень з вікі приймаються без урахування думок інших, у першу чергу звичайних користувачів без статусів.

При цьому диктатором може бути як одна людина — в такому випадку це, як правило, засновник чи бюрократ, так і весь адміністраторський складу.

Зустрічаються і особливі випадки, коли частина адміністраторів має більш високий соціальний статус, ніж інша, або ж коли до диктатури залучаються впливові учасники без статусів.

Для «явної» диктатури характерні наступні ознаки
  • Диктатор (диктатори) вирішує всі спірні питання щодо змісту статей, оформлення проекту або дій користувачів одноосібно, дозволяє собі самовільно змінювати правила. Думка незгодних (т. зв. вікі-опозиції), якщо такі з'являються, як правило ігнорується або зазнає жорстокого придушення.
  • Відсутня будь-яка процедура видачі статусів. Всі права присвоюються і знімаються виключно за диктаторським/-и рішенням/-и. Це може стосуватися не тільки учасників, але й також статусів статей.
  • Вікі-терор: всі «небажані учасники», які намагаються висловити протилежну точку зору або критикують дії диктатора, виганяються або блокуються за «шкоду проекту», «образи адміністрації», «підривництво» і так далі. Іноді можуть видалятися статті, профайли і повідомлення забанених.
  • У важких випадках на вікі встановлюється тоталітаризм: вводиться офіційна, обов'язкова і широко пропагована ідеологія, проводиться жорстока цензура, забороняється будь-яка критика «владної сили», вклад «ворожих проектах», «спілкування з шкідливими учасниками» і так далі.
  • Формується культ особи диктатора. Він отримує різні спеціальні титули, як «Король», «Імператор», «Володар» і т. п., особливі таблички, статуси і кольори нікнейму.

Успіх такого авторитарного режиму залежить насамперед від авторитету диктатора. Якщо він має широку підтримку серед ключових учасників проекту, то може надовго зберегти владу в своїх руках. Однак, часто надмірно радикальні і дії, щобагато в чому порушують Умови Використання, викликають негативну реакцію в опозиційно налаштованих учасників, що може стати причиною революції. Зазвичай в таких випадках проводяться голосування по зняттю. Якщо «за» голосує явна більшість активних користувачів, помічники Фендому мають право позбавити тирана статусів. Поза Фендом ж часто єдиний спосіб боротьби з диктатором — «голосування ногами», коли активні учасники покидають проект і створюють новий на ту ж тему.

Все описане вище, однак, зустрічається не так часто. Більшість диктаторських режимів на вікі "приховані", не злоякісні — зберігається загальна суть (єдина влада з однієї «правильної» позицією), але влада умовного диктатора не афішується, не проводяться радикальні нав'язування точки зору, зберігається часткова лояльність. В тій чи іншій мірі, багато адміністратори в деяких ситуаціях приймають рішення без обговорення з громадою або, часом, навіть всупереч його думку. Подібне можливе, наприклад, якщо серед звичайних учасників мало дійсно досвідчених, і пропонована ними позиція явно нерозумна, або ж якщо питання недостатньо значущий, щоб залучати для нього все співтовариство. В тому числі, фактично диктаторськими є більшість монопроектів біпроектів, де не сформовано постійний блок активних користувачів.

Демократія Редагувати

Демократія — більш вільний вид вікі-влади, при якому враховується думка всіх учасників. У розумінні політології, демократія — це насамперед влада народу, при якій уряд обирається на певний термін, і у виборах беруть участь всі або більша частина суспільних верств.

Однак, в умовах вікі-проектів практика проведення виборів адміністрації малопопулярна і непрактична. До того ж, вона демократична лише частково, так як постійна видача і зняття статусів припускає наявність вищого диктатора, який повинен постійно залишатися на посаді. Тим не менш, такі вікі, де діють «вибори», «партії», «парламенти», «судові комітети» і так далі, все ж, існують.

Найчастіше під вікі-демократією розуміється рішення всіх спірних і дійсно важливих для всієї вікі питань шляхом обговорень і голосувань. Підсумок при цьому може підводитися а.) виходячи з думки більшості; б.) в результаті досягнення консенсусу, спільною домовленістю, компромісу. Зазвичай голосування проводяться на форумі, в блозі або на будь-якій іншій сторінці-обговоренні. Роль адміністратора на вікі при цьому не суперечить офіційній ідеології Фендом, він виступає в ролі лідера, але не має права приймати серйозні рішення одноосібно і обмежувати свободу звичайних учасників. Він не має ніяких додаткових привілеїв і, так само як і інші, зобов'язаний дотримуватися встановлених правил.

Важливо відзначити, що подібний лад можливий лише на активному поліпроекті, де є багато користувачів. В інших же випадках, адміністратор, як правило, один приймає рішення в силу відсутності розвиненого співтовариства.

Анархія Редагувати

Анархія — безвладдя, ситуація коли на вікі немає ніякого явного правителя або як мінімум лідера, який міг би прямо або побічно впливати на розвиток проекту. Такий порядок може сформуватися в наступних випадках:

  • Якщо вікі закинута адміністраторами (частіше). У такому разі кожен учасник здатний робити все що завгодно, нічиї дії не контролюються навіть при наявності правил. Ні один користувач не має жодних інструментів, що ставлять його вище інших, як то блокування, видалення статей та інше. Виникаючі суперечки потенційно можуть зважитися тільки досягненням консесуса, так як в противному випадку незадоволений все одно може вільно просувати свою точку зору. Подібна вікі-анархія панує в основному на неактивних вікі, які майже не редагуються — за їх станом можуть стежити тільки VSTF. Активні проекти, як правило, рано чи пізно постають перед необхідністю вибору адміністрації, яка згодом може вдаватися для управління проектом або до диктатури, або до демократії.
  • Якщо на вікі є адміністратори, однак їх вплив на вікі слабо (рідко). Це може бути пов'язано з тим, що вони мало беруть участь в житті проекту (=низкоактивны) або не мають достатньо досвіду, вміння керувати роботою вікі. Можливо також, що передбачені дуже лояльні правила, які не потребують від учасників практично нічого. В результаті таких дій, діяльність користувачів практично не відстежується.

Криптократія Редагувати

Криптократія — найрідкісніший вид вікі-влади, коли функції умовного або реального уряду присутні, але їх виконує не діюча адміністрація. Як і у випадку з анархією, активні адміни або відсутні, або не мають належного авторитету і не здатні самостійно керувати проектом. Роль керівника при цьому лягає на звичайного учасника або групи учасників, думка і дії яких популярні в співтоваристві. Часто такий учасник може мати дрібні статуси, відкатника, модератора чату, обговорення або вмісту.

Його влада міцна і може піддаватися сумніву. Найбільш ефективна криптократія, якщо «сірий кардинал» крім звичайних учасників має вплив у адміністраторів, тобто може просувати через них свої ідеї. Причому цього чинника може бути достатньо, навіть якщо криптократ сам не є активним користувачем. Рано чи пізно він має великі шанси сам стати адміном — або шляхом стандартної процедури, або рідше насильно через революцію.

Різновидом вікі-криптократії є т. н. "маріонетковий режим", коли вікі формально залежить від іншого і підкоряється волі її адміністраторів. Таке можливе в основному в рамках різних вікісоюзів, але зустрічається рідко.

Виноски Редагувати

Мережа Вікії

Випадкова вікі