Fandom

Вікія про вікії

Активність вікі-проекта

548статей у
цій вікі
Add New Page
Коментарі0 Share

Активність вікі-проекта (англ. Wiki's activity) — показник того, наскільки часто на вікісайті робляться редагування.

Опис Редагувати

Термін «активність вікі-проекта», як і активність учасника, неоднорідна. Найчастіше під нею розуміється частота правок, зроблених на вікі-проекті сумарно усіма учасниками в певний період. Під цим періодом в залежності від контексту може матися на увазі:

Якесь «поточний стан» (в більшості випадків мається на увазі саме воно) — те, наскільки вікі-проект активний саме зараз, в даний час; для обчислення такої активності береться до уваги кілька останніх днів, тижнів або місяців. Подібна активність може часто змінюватися в ту або іншу сторону.

Весь час існування вікі-проекта (беруться до уваги всі правки і всі дні); обчислення такої активності часто є досить проблематичним, бо їй властиво постійно змінюватися.

Визначена дата — наприклад, наскільки вікі-проект був активний 20 вересня 2014 року (беруться до уваги тільки правки в цей день). Ця активність, якщо ця дата вже минула, змінитися не може, і її розмір може розцінюватися як історичний факт.

Певний часовий відрізок — наприклад, наскільки вікі-проект був активний в січні 2015 (беруться до уваги тільки правки в цей місяць). Обсяг такої активності теж фактично є історичним фактом, якщо цей період уже пройшов.

Певні відрізки часу в кожному році чи іншому часовому періоді — наприклад, наскільки вікі-проект активний октябрям (беруться до уваги всі жовтня, пройшли з моменту його створення на Фендом). Так само як і поточна активність, ця може з часом змінюватися.

Традиційне розуміння активності не передбачає оцінку якості зроблених виправлень (наскільки вони об'ємні, грамотні, в яких просторах імен тощо), проте на деяких вікі можуть зустрічатися й інші тлумачення цього терміна. Іноді дається оцінка активності не якогось конкретного википроекту, а групі википроектов або навіть цілого мовного порталу (наприклад, наскільки активні всі італійські вікі).

Обчислення Редагувати

Існує три способи обчислення активності учасника: абсолютний, відносний і аналітичний. Жоден з них не ідеальний насамперед з тієї причини, що активність не є постійною ознакою і може змінюватися.

Абсолютна активність Редагувати

Абсолютна активність вираховується за формулою a/b = c, де a — кількість всіх правок на проекті, а b — кількість повних днів (або інших тимчасових одиниць) з створення проекту на Фендому.

Простіше кажучи, щоб обчислити абсолютну активність, потрібно поділити число правок на кількість днів існування вікі. Отримане число c і буде абсолютним показником; загальноприйнятою одиниці його позначення не існує, однак умовно її можна записувати як «кількість правок на одиницю часу». Приміром, якщо за 50 днів на вікі було зроблено 500 правок, для обчислення активності потрібно 500 розділити на 50, в результаті чого виходить, що абсолютна активність даної вікі — 10 правок у день.

Такий спосіб обчислення активності має досить багато недоліків, в тому числі:

  • Абсолютним показником властиво постійно змінюватися (після кожної нової правки або кожного нового дня старий показник абсолютної активності перестає бути достовірним);

Його досить проблематично підрахувати, особливо якщо на віки багато учасників;

  • Абсолютна активність не може бути прив'язана до якогось конкретного періоду;
  • Не існує загальноприйнятої класифікації, згідно з якою певна кількість редагувань на одиницю часу є показником низької активності, а іншого — високою.

Проблема, за якою її можна скласти, полягає в тому, що всі ці числа можуть сильно варіюватися в залежності від специфіки проекту, розмірів його тематики і ступінь її освітленості в статтях. На різних вікі один і той же абсолютний показник може говорити про різних ступенях активності.

Відносна активність Редагувати

Відносна, або середня, активність вікі-проекта теж обчислюється за формулою a/b = c, але a в даному випадку — кількість правок за проміжок часу (наприклад, місяць), а b — кількість днів у взятому проміжку часу (відлічується з поточного дні тому). Іншими словами, для обчислення середньої активності потрібно число правок поділити на число днів, за які воно було зроблено. Приміром, якщо за 5 днів було здійснено 100 правок, відносна активність c в цей період становила 20 умовних одиниць, або 20 правок у день.

«Відносність» такої активності полягає в її належності до певного періоду. Фактично абсолютна активність є приватним випадком відносної, просто при її обчисленні за період беруться всі дні. Простіше кажучи, відносний спосіб визначення активності більш гнучкий, ніж абсолютний, так як дозволяє визначити частоту редагувань в конкретний часовий відрізок. Однак, і при ньому зберігається проблема відсутності загальноприйнятої класифікації. Крім того, цей спосіб через відсутність простих викиинструментов для підрахунку ще менш зручний ніж перший, так як вимагає довгих пошуків і обчислень.

Аналітична активність Редагувати

Аналітичний, або умовний спосіб визначення активності є найбільш поширеним і одночасно найбільш простим і найбільш точним.

  • Даний спосіб не передбачає проведення жодних обчислень і базується виключно на особистих спостереженнях визначає активність за вкладом шуканого вікі-проекта.
  • При аналітичному визначенні, виходячи зі сторінок «Останні дії на віки» і «Нові редагування», що вивчається, наскільки часто на википроекте правлять в певний період (якими можуть бути ці періоди, описано в розділі «Опис»), і на підставі цього активності дається словесна оцінка.

Так само як і у випадку з двома іншими способами, єдиної класифікації словесних оцінок не існує, проте в даному випадку її цілком можна сформувати самостійно. Найбільш поширеним способом, втім, є використовуваний на Викии Вікі, згідно з яким активність може бути:

  • Високою — на вікі щодня робиться велика кількість правок, як правило редагує багато учасників.
  • Середньою — на вікі правлять регулярно, але 1.) у день робиться лише трохи редагувань; 2.) виправлення робляться рідше ніж щодня, тобто бувають дні повної бездіяльності.
  • Низькою — проект редагується нерегулярно, між сплесками активності робляться перерви в кілька місяців або навіть років.
  • Нульовою — на сайті взагалі не робиться ніяких правок вже на протязі довгого часу. Таке буває вкрай рідко, так як навіть на покинутій вікі іноді з'являються «одноденні редактори», аноніми або навіть вандали.

Часом на деяких вікі застосовується і ще більш проста система, згідно з якою википроект може бути або активний (якщо на ньому правили недавно; це «нещодавно» в розумінні різних учасників може бути різним), або неактивний (якщо на ньому давно не правили).

Умовна активність теж не може бути постійною, але на відміну від абсолютної, вона змінюється значно рідше, і всі її великі зміни безпосередньо відображаються на історії розвитку вікі.

Значення Редагувати

Активність вікі-проекта — найважливіший показник у вікісередовищі.

АктивністьВиди.png

Види активності вікі-проекта

Від того, наскільки сайт активний, безпосередньо залежить його популярність, популярність і відвідуваність, а також актуальність вмісту статей.

Розмір активності також опосередковано впливає на розвиток спільноти і, як наслідок, діяльність учасників. Так, високоактивні вікі часто є поліпроектами з великою кількістю користувачів, які сумарно сприяють постійній спільній діяльності і постійного редагування статей. У той же час, середня чи низька активність зазвичай (не завжди) означає, що перед нами біпроект або монопроект, його співтовариство слабке, і все залежить лише від декількох редакторів.

Досягнення постійно високої активності є одному з головних цілей будь-вікі. Однак, цей показник не дуже постійний і часто змінюється.

Можна виділити основних моделі змін частоти правок
  • Стабільний розвиток — проект в цілому йде на одних і тих же позиціях. Підйоми і падіння можливі, але вони не дуже різкі, і по їх закінченню проект не повертається до старого стану, а залишається на нових позиціях, знижуючись/підвищуючись лише незначно.
  • Стрибкоподібний розвиток — активність на вікі розвивається хаотично, за різкими підйомами слідують такі ж різкі падіння. Проект регулярно зазнає метаморфози, стаючи то більш, то менш активним.
  • Негативний розвиток — активність в основному падає, трапляються лише поодинокі вікіпідйоми. Таке характерно для регресуючих проектів в стані вікістагнації.
  • Позитивний розвиток — активність (в основному) зростає, трапляються лише поодинокі вікіпадіння. Такий розвиток зазвичай триває недовго, рано чи пізно змінюючись іншим типом.

Виноски Редагувати

Мережа Вікії

Випадкова вікі